Knallende Show, Big Ben!
Engelse tekst door Paul Beverley
en vertaald door Mari den Besten

In het Engelstalige tijdschrift Archive Magazine verscheen van de hand van de eindredakteur en tevens de directeur van het engelse bedrijf Norwich Computer Services het volgende verslagje, dat voor het gemak van de lezer werd vertaald door Mari den Besten.

Het was juist veertien dagen later (na de Wakefield Show, vert.): Anderhalf uur rijden van Norwich naar Harwich, een nachtje op de veerboot en een bekoorlijk ritje van een uur naar Nieuwegein, juist buiten Utrecht, voor de Acorn Expo van de Hollandse Big Ben Club. (Ik noem dat een bekoorlijk ritje van een uur, omdat we direkt vanaf de veerboot wegreden een provinciale weg op, via de N220, de A120, vervolgens de A12, dan de A2 op en direkt weer de A2 af, de A2 oversteken, bij de verkeerslichten rechts, de poort van het hotel rechtsaf in en rechttoe rechtaan naar de hoofdingang).

Acorn Expo ademt dezelfde sfeer als Wakefield, echter in een andere taal en op een kleinere schaal. Er waren ongeveer 20 stands waarvan er 8 in beslag werden genomen door Engelse firma's, waaronder Acorn en NCS.

Was het de moeite waard?
Voor Nederlandse, Duitse en Belgische Acorn gebruikers: Jazeker! - veel minder moeite dan een bezoek aan Londen of Wakefield en er was voor hen genoeg te zien en te kopen. Het bood een aantal goede verkoopkansen voor de standhouders van het Europese vasteland, maar was het dat ook voor de Engelse standhouders?

Welnu, wij hebben als resultaat heel wat extra Achive abonnees en zouden ook flink wat PMS muismatten verkocht hebben als we er tenminste aan gedacht hadden om die mee te nemen! De andere Engelse standhouders vonden het allemaal de moeite waard - onze enige kosten waren de rit erheen, omdat de Big Ben Club geen kosten berekent voor Engelse standhouders, zodat het alleen maar de reis was, die bekostigd moest worden.

En volgend jaar?
Als er volgend jaar weer een Acorn Expo gehouden zal worden, is het dan weer de moeite waard om te gaan? Acorn firma's zullen zeker moeten overwegen om te gaan. Het persoonlijk kontakt verzekert de kopers ervan dat je serieus bent bij het verkopen van produkten in hun land.

En de taalbarriere dan? Wat voor taalbarriere?
Zolang je maar bereid bent om langzaam Engels te spreken, zijn er geen problemen! En voor Engelse klanten die naar de Show gaan? Welnu, als er een groep van jullie CD-ROM's, harddisks of andere hardware wil kopen, dan kun je makkelijk de kosten van je reis terugverdienen, omdat de prijzen er een stuk lager zijn (ik zou het eigenlijk niet moeten verklappen!) en dit komt vooral door de huidige sterke positie van de pond (als een voorbeeld: Matthew en ik nuttigden die avond een uitstekende Griekse driegangen maaltijd, inclusief een aantal colaatjes + koffie voor het luttele bedrag van £11 per persoon).

Heel erg bedankt "Big Benners" (aanhalingen door vertaler) voor die uitstekende dag! Ik voor mij ben er zeker van dat ik volgend jaar weer kom, als jullie me tenminste hebben willen!