M is C een column van MC

Ditmaal niks over computers maar over het land waar die van ons vandaan komt:

Groot Britannië.

Zeker een 15 jaar terug vonden veel Continentalen dat Engeland ver achtergebleven was bij wat we hier op het vaste land gewend waren. Wie toen zo dacht zal, bezoekt hij/zij het eiland nú, verschieten. Immers zelfs nog in de jaren 70 waren er de soorten vlees en groente beperkt.

Dat is nu geheel anders; wie vooral in een supermarkt als Tesco gaat kijken vindt daar een vaak grotere verscheidenheid dan bij onze Hein. Alleen in de rijke provincie Kent, zegt u? Dan neem ik u mee naar bijvoorbeeld Cardiff aan de zuidelijke kant van Wales, aan het kanaal van Bristol. 20 jaar geleden nog een plaats, niet zo veel verschillend van het Oostduitse Dresden: arm, vies, afbraak, noem maar op. Nu zijn er meer dan 300 buitenlandse fabrieken, vooral uit Japan maar ook Peugeot zit er. En dacht je dat die er zich vestigen als de lokale bevolking liever in de pub ale drinkt dan te werken?

Er zijn grote hotels maar probeer maar eens een kamer te boeken: de meesten zijn volgeboekt voor allerlei conferenties. Onder andere voor de E.U.! De aantrekkelijk vernieuwde stad ziet zich dan ook meer als een regionale plaats in Europa dan een idem in Groot Britannië. Werkeloosheid in GB is de helft van die van het huidige Duitsland. Toen ik in een pub met een groot- industrieel sprak, zei hij iets waarmee ik -en u als Acornist- zullen instemmen. Hij zei dat de Brit uit noodzaak inventief was.

En dat klopt: geen automerk waaraan zoveel gesleuteld kon -en meestal ook moest- worden als aan de Mini en aan de Escort. Aan de Spitfire en de Hurricane moest veel meer worden gedaan om ze in de lucht te houden dan aan de ME-109 of aan de Focke Wulff. De Comet was als jet-airliner enig en z'n tijd ver vooruit maar noodzakelijke verbeteringen werden doorgegeven aan de Amerikanen.

De automatische versnellingsbak is een Engels uitvindsel net als het Decca navigatie systeem en de uitvoering van de TV van nu. Wel eens stoeltjes van "pitriet" gezien? Niks riet maar met papier omwonden ijzerdraad, Engels product en in GB uitgedacht. Net als de piepschuimverpakking: het betreffende Britse bedrijf bedient een slordige 60% tot 70% van de wereldmarkt.

Beschouwen we de samenwerking en fusies tussen Engelse en Nederlandse bedrijven: die van Unilever, Shell en C & A zijn niet kapot te krijgen en ook het in Schotse handen zijnde CenterParks loopt prima. Samenwerking tussen Nederlandse en Britse bouwers van pleziervaartuigen is uitmuntend. Terwijl onze samenwerkingsverbanden met Duitse bedrijven geen lang leven beschoren blijken te zijn (o.a Enka-Glanzstoff).

Misschien omdat de Hollander en de Brit beiden de zaak op eigen wijze willen aanpakken terwijl met name de Duitser voorschrijft. En BMW - Rover dan?, zegt u. Opgemerkt dat de Rovers en zeker de RangeRovers niet zijn veranderd? Mogelijk als gevolg van de voorwaarden voor de fusie. VW daarentegen, direct na de aankoop van NSU deed alsof de Golf een VW bedenksel was; nota bene motor én basis carosserie waren onderdeel van de koop!

Maar Engelsen zijn geen geweldige reclame makers hoewel de beste reclamebeelden worden geproduceerd door Britse reclamebedrijven (Ogilvie). En dus koopt de wereld geen Engels product. Helaas geldt dat ook voor Acorn.

Maar niet getreurd: zou het bedrijf het loodje leggen, de Brit is (uit noodzaak) inventief en dan zullen we ons weer van harte scharen achter dat nieuwe innovatieve product.

groetend, Max van Loon