Reisverslag Acorn World '97
door Cor v.d. Heiden

's Morgens om 02.30 begint de radio zachtjes te spelen en zeg ik tegen Annemiek dat het gaat gebeuren. Zij staat op en gaat de ontbijttafel klaar maken.

Ik maak ondertussen toilet en wanneer ik beneden kom staat er een uitsmijter met ham klaar. Eigenlijk kan de dag al niet meer stuk! De tas gepakt en alles nog eens nagekeken ben ik om 3.30 klaar. Theo komt en we vertrekken naar Heeze waar Antoon al gereed staat. Om 03.55 staan we in Eindhoven te wachten tot Sander aan komt wandelen. 04.00 uur rollen we richting Antwerpen.

Via Gent, Brugge komen we om ongeveer 07.00 uur aan bij de shuttle. Alles is daar voorbereid op onze komst en we hebben geen oponthoud bij het inchecken en de douane. Een goed kwartier later rijden we de 2e verdieping van de trein binnen en een half uur later staan we in Engeland. Geen zee gezien. Ook niet 'The white Cliffs of Dover'. Hoe snel de trein door de tunnel raast weet ik niet maar je hebt het idee dat het met een sukkelgangetje gaat. Een touringcar bij 80 Km/u maakt al meer herrie.

Aan de andere zijde wordt men vanzelf op de linkerbaan gezet en dan is de rest aan de chauffeur. De M20 richting Londen is snel gevonden en de reis verloopt voorspoedig. Even opletten na Maidstone dat je de goede richting opgaat van de M25. Richting noord dus. Dan door Dartford tunnel, even tol betalen! Doe dat gepast! 100p maar wanneer niet gepast dan rekenen ze 1 pond.

De bomen staan in hun herfsttooi en de zon schijnt er prachtig overheen. Blauwe lucht met hier en daar een witte wolk, we krijgen wat we verdienen! Dan is het nog ongeveer een uur rijden voordat je de A1 naar het zuiden moet nemen bij Bignells Corner ongeveer 7 mijl na Potter's Bar. De M20 en M25 zijn overal 6 baans maar nu kom je op een 4 baans weg die gelijkvloerse kruisingen heeft. Let op om de rotondes met de klok mee te nemen! Blijf de A1 volgen en let even op bij Mill Hill!

Even later bij Playing Fields ga je de A41 op richting Hendon Central waarna je enige tijd later bij Brent Cross de A406 kiest richting Neasden, Stonebridge. Bij Dudden hill neem je de A4088 noord west richting Kingsbury. Wembley staat daar pas aangegeven. Links uit de flank de Forty avenue op en vrij direct weer links de Empire way op.

Hieraan ligt Wembley. Let goed op want het ligt wat verscholen! Wembley stadion ligt vlakbij. Parkeren kost 7 pond. Toch wat meer dan we bij de RAI en de jaarbeurs gewend zijn! En dan de entree van £9.50 nog. Aankoop moet men voor een pond 3.38 betalen. Lijndiensten met Acorn logo rijden af en aan.

Staan we netjes in de rij met mensen die al tevoren een kaartje besteld hebben. Wij hebben echter geen kaartjes totdat een heer in kostuum langs de rij komt lopen en er 4 komt uitdelen. Da's mats of niet? Het zijn volgens mij kaartjes voor vrijdag maar de mensen bij de ingang kijken niet naar de datum dus we kunnen zo doorlopen.

Joepie zijn we toch om 09.30 binnen. Een kunststof Acorn tas is het eerste wat ons ten deel valt. Even rondkijken en dan wordt al snel de opmerking gemaakt dat we elkaar niet langer dan een paar minuten kunnen kwijtraken. Een paar minuten later valt op dat de prijzen aan de hoge kant liggen.

We lopen eens globaal rond zonder een speciaal doel. Op de Acorn stand staan een aantal NC's en een Compaq kast met wat een Riscpc II moet zijn. Het is er zo druk en er staan 2 Acornmedewerkers zodanig voor dat we geen goed zicht krijgen op het gebodene. Later nog maar eens terug.

Het beeld wat de machine laat zien is de gehele dag hetzelfde en geeft voor mij niet aan hoe krachtig de machine is. Zo op het oog is de machine net zo snel als een normale riscpc, maar ik denk dat testen een beter vergelijk geven. Mensen die hier vooraan gestaan hebben zullen hierover zeker een beter verhaal kunnen vertellen en ik hoop dat ze dat ook zullen doen zodat we het allemaal kunnen vernemen.

Wat ik wel opgemerkt heb is dat er een cdrom drive is waarin men 4 cdroms tegelijk kan plaatsen de Bronzel 6*4. Voor een Inteldoos is dat er al lang maar nu ook voor Acorn. Ook is er een CD writer te koop maar deze ondersteunt geen multisessie. Er is wel iets dat ik aangeschaft heb en dat is een zwaardere muisbal voor £1 geeft dat dier een flinke opkikker. De muis van m'n Archimedes werkt weer als nieuw. Toen ik een nieuwe gekocht heb heeft het ding 3 weken goed gewerkt en daana ging het weer mis maar in deze wijziging heb ik een goed vertrouwen. Ook de muis van de andere klopdoos heeft deze update ondergaan.

We zijn nog bekenden uit de rest van het land tegengekomen en na alles een keer of 5 gezien te hebben was het weer tijd om huiswaarts te keren. Om 3 uur stonden we weer buiten en zijn we nog getuige geweest van de sfeer in het Wembley stadion waar de een of andere wedstrijd een aanvang ging nemen. Zo'n publiek daar heb je als club nog eens wat aan. Je kon de spanning buiten al voelen. Ik ben niet iemand die elke wedstrijd op de tribune zit maar hier had ik graag eens tussen gestaan.

Op weg, de stad uit, even tanken en weer verder. Naar het noorden via de A1 en bij Bignells corner even goed uitkijken. Ze hebben daar een aantal rotondes aan elkaar geknoopt zoals je hier nooit ziet. Het verkeer was wel iets drukker dan op de heenweg maar ook nu geen files. Bij Dartford nu over de brug en we hadden een prachtig uitzicht over een gedeelte van Londen en de Theems. Zeeschepen kunnen hier zo onderdoor varen.

Nog een uurtje en de shuttle komt weer in zicht. De procedure is bekend. Even wachten tot de volgende shuttle arriveert en dan een half uur later glijden we weer het franse land op. Even opletten dat we rechts blijven rijden. Veurne, Brugge, Gent, Antwerpen. Het wordt mistig en de snelheid daalt aanzienlijk maar omstreeks 22.00 uur rollen we Eindhoven binnen. Even afscheid nemen van Sander en weer verder. Heeze afscheid van Antoon en om 22.25 zijn wij ook thuis van een geslaagde dag.

De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat we zeker niet gegaan waren indien we tevoren geweten hadden wat de AWShow voorstelde, maar dan hadden we ook deze mooie dag gemist.

Op de show zelf hoorden we van de perikelen die er geweest waren rondom de organisatie. Later las ik in AU van november hetzelfde verhaal. Met dit verhaal probeer ik niet de georganiseerde reis van Herman te benadelen. Het reizen op de manier zoals zojuist beschreven heeft ook een paar nadelen nl:

Groeten, Cor v.d. Heiden