Dealer uitgelicht
Interview door Herman Corijn

Na XAT nu DESK uit Rotterdam, alwaar ik een gesprek had met Frank Kraaij. De routebeschrijving klopte perfect, en de files waren aan de andere kant, dus de dag kon niet meer stuk!

Is Desk een afkorting of zomaar een naam?

Desk is niet zomaar een naam, maar afgeleid van de namen van de toenmalige starters van het bedrijf en de verkoop van desktop computers. Alhoewel het bedrijf is veranderd is Desk inmiddels een bekende vertrouwde naam binnen de Acorn gemeenschap met name in de Benelux en Duitsland. Van een groothandel waar wij zaken mee doen kregen wij te horen; "Ik heb gehoord dat als ik een Acorn wil hebben dat ik dan bij Desk moet zijn". Dat is op zich toch wel een leuke opmerking voor ons.

Hoe kan je het beste Desk als bedrijf omschrijven?

Wat bij ons altijd voorop heeft gestaan toen we DESK begonnen was service, en het snel kunnen leveren, dus dingen op voorraad hebben. En ook "nee" durven verkopen, je moet er natuurlijk wel achter staan.

Vinden jullie Nederlandstalige software belangrijk?

Op zich wel, het is natuurlijk belangrijk, kort geleden kregen wij nog een boekhoudpakket in de bus, met de naam "Vera" of het echt bruikbaar is weten wij niet we hebben nog niet de tijd gehad om daar veel aandacht aan te besteden. Nederlandstalige software, ik denk dat het heel lastig wordt omdat de structuur niet gebruikt wordt zoals Acorn dat voorstelt. Nu maakt Acorn zich daar ook wel schuldig aan, plus je moet alles bij gaan houden wat er verandert aan een programma. Ik ben dan ook zeer blij dat Kees Grinwis van de club zich hiervoor inzet.

Bijvoorbeeld Killer die wij ook distribueren, daar waren in het begin wat problemen mee, maar die zijn dan nu opgelost. Het blijkt dat Pineapple (de uitgever) zich ook niet helemaal aan de regels houdt, de ene keer wel de andere keer niet, en dan loopt het in het honderd. Wij hebben één keer Killer in het Nederlands verkocht maar daar zijn wij nu mee gestopt, wij kregen toen zoveel over ons heen.

Het is eigenlijk de schuld van de Engelsen dat ze zo bekrompen zijn en niet verder denken dan hun eigen taal?

Het zit er wel in, alles is in feite aanwezig, ze denken alleen aan hun eigen markt. Ze denken niet internationaal, in Duitsland wordt er wel meer aan gedaan, die zijn wat puriteinser dan wij, wij zijn wat gemakkelijker, de meesten van ons Nederlanders vinden het prettig de buitenlandse taal te oefenen en passen ons dus aan. Wij juichen het toe dat particulieren alswel de club zich hiermee bezig zouden houden, want als wij zelf dit zouden doen, dan zou dit financieel niet haalbaar zijn.

Wat ik wel heel leuk vindt is de spellingchecker van David Pilling, dat is er al een hele tijd en zit nu ook in Ovation (DTP pakket) daar moest je alleen de libraries van hebben, die heb ik nu van David Pilling van het Internet.

Webspell een programma van R-Comp kan dat ook, maar met de spellingsmodule van David Pilling. Je moet alleen een Nederlandse library hebben. Toen heeft hij ons een copie gestuurd en het werkte meteen.

Alleen moet er iemand achter gaan zitten die het een beetje naloopt of het allemaal volgens het boekje is.

Er wordt eigenlijk meer naar een spellingschecker gevraagd dan naar Nederlandstalige programma's. Ik denk dat het voor ons als dealer weinig oplevert.

Je zou het wel op prijs stellen als de vereniging er meer aan zou doen?

De vereniging zou daar best een belangrijke rol in kunnen spelen. Desnoods hang je er een prijskaartje aan vast, om de boel gaande te houden. Het is ook in het belang van de club dat je er wat voor over hebt. Misschien is het voor sommigen ook wel een reden om lid te worden van de club.

Goed, doen jullie nog veel zelf aan ontwikkeling?

Jammer genoeg niet meer, we hebben een aantal eigen software drivers voor randapparatuur geschreven maar dit leverde te weinig op om verdere ontwikkeling te stimuleren. De reden dat we wat ontwikkelden was om een alternatief te hebben om het kopen in Engeland tegen te gaan. Want zie je, ook b.v. de parallelle ZIP drive daar moet je in Engeland weer voor een 135 á 150 gulden een driver voor kopen die je in Nederland voor de PC's er bij krijgt. Dat is weleens pijnlijk want er zijn mensen die zeggen 'ik wil hem wel hebben maar ik vindt het een beetje te veel, dan koop ik hem wel in Engeland', en dan verkopen wij hem dus ook niet.

Dat is een klacht wat je wel eens meer hoort met scanners, digitale camera's noem maar op, altijd maar weer er wat bij moeten kopen. Ja, was het nu maar zo dat bepaalde leveranciers zoals in Engeland bepaalde merken opzochten en voor een paar gulden de software er bij stopten dat levert ze misschien nog meer op. Daarentegen is de software die erbij zit voor de PC's nou ook niet van een gigantische kwaliteit, vaak moet je voor het betere werk ook bij kopen.

Misschien moeten ze in Engeland wat slimmer zijn en zeggen we leveren een uitgekleed pakket zonder toeters en bellen maar alleen het scannen en alles wat je extra wilt moet je er bij kopen. Zo gaat dat in de PC wereld ook, maar er zit in ieder geval wat bij, je kan aan de slag. Waarschijnlijk dat het met de RiscPC II wat makkelijker wordt, maar je zal toch vanuit RiscOS een driver nodig hebben. Met de PCI sloten kan je natuurlijk wel vanuit de PCkaart alles gebruiken. Misschien wordt het in de toekomst beter.

We zullen het hopen.
Welke producten zitten er zoal in jullie leveringsprogramma?

In de breedste zin van het woord eigenlijk alles wat met Acorn te maken heeft, is te leveren of proberen we op voorraad te hebben. Ik denk dat dat een belangrijk onderdeel is als mensen iets vragen dat het ook op voorraad is, want je moet het ook zo zien dat klanten emotionele kopers zijn, ze hebben op dat moment een behoefte. Als je het dan niet hebt gaan ze naar een ander.

Zo breedschalig mogelijk: er zijn een aantal fabrikanten waar je altijd voorraad van hebt of had, met name van Computer Concepts hadden we de hele lijn toch wel op voorraad. Wij hebben onlangs het weer een beetje uitgebreid met wat onbekende of minder bekende zoals Warm Silence Software. In de nieuwsbrief heb ik hier ook aandacht aan besteed en dat heeft best goed gelopen. Daar hou ik ook weer wat voorraad van aan.

Dus in principe kunnen ze jullie overal mee "lastig vallen".

Voor ons is dat niet lastig vallen want het is ons werk natuurlijk. Wij zullen ook niet gauw nee verkopen, als men ergens in geïnteresseerd is en het werkt en ze aangeven ik wel het wel kopen, dan zijn wij best bereid om dat te kopen. Hebben wij er geen ervaring mee, dan zeggen we dat ook. Wij willen er gewoon het beste er voor doen en de meeste mensen weten dat ook wel. Van de dingen die wij op voorraad hebben, en die niet mochten werken zeggen wij gewoon, stuur dan maar terug, wij ga dan wel uit van de eerlijkheid van de mensen.

Wat is jullie hoofddoel, de consument of het bedrijfsleven?

Wij hebben niet specifiek een hoofddoel van; we gaan ons daar of daar op richten. Ik zelf vind dat een beetje arrogant want zoveel zijn er van ons niet in het bedrijfsleven, er zijn wel een hoop klanten en langzamerhand komen ze wel onze kant op, omdat andere leveranciers niet voldoen.

Iedereen die bij ons komt voor Acorn wordt gelijk behandeld, wij maken geen onderscheid in prijzen, het is echter wel zo dat wij voor bedrijven wel vaker de teller laten lopen. Een bedrijf rendeert daar ook door als wij een probleem oplossen. Wij kunnen ons gewoon niet de luxe permitteren om alleen de zakelijke markt te doen, natuurlijk is het zo dat je op langere termijn veel makkelijker levert: men bestelt gewoon en men weet dat de prijzen niet verkeerd zijn, want ik krijg er ook goeie service voor of bij. De nieuwsbrief is een hele goeie voor ons als wij die versturen dan merk ik dat.

Wat kan er volgens DESK verbeterd worden aan het product Acorn?

Ik denk dat ik zelf de illusie heb opgegeven dat het een heel groot merk kan worden als ze zelf niks doen aan marketing van het product. Wat moet er verbeterd worden, ze moeten gaan adverteren willen ze het product verbeteren. Mijn vraag daarop: is het de richting waarop ze willen gaan met de computers of is dat gewoon een test gebied.

Als men nieuwe klanten wil winnen moet men daar meer aan gaan doen, maar dat is bij de meesten bekend. Want het product leer je waarderen als je een keer weer met Windows bezig bent geweest. Zeker op de RiscPC valt het dan nog mee, want dat is dan nog beperkt tot jouw omgeving. Ik ben blij zoals wij het hebben, het gewoon goed werkt. Dat blijkt als men het maar goed duidelijk kan maken via een demonstratie, ik denk dat particulieren dat het beste kunnen. Als wij het doen dan is het gauw van: zij hebben er belang bij om ze te verkopen.

Als er maar mensen zijn die zo'n apparaat thuis hebben staan en aan derden laten zien vol enthousiasme dan staan ze te kwijlen. Dan is de volgende stap: heeft men het geld om zo'n ding te kopen. Ik ben blij dat we een PC-kaart hebben, moet je met een PC aan de slag dan kan het.

Hoe staat DESK tegenover de volgende Expo?

Ja, ik wil graag de datum weten!
Ik zit met de planning van de vakantie.

Die wordt 6 juni. We zitten achter de Wakefield Show en ik probeer nog wat met Acorn te regelen i.v.m. de nieuwe RiscPC. (is inmiddels geregeld)

Netjes, ik vindt dat heel goed, want de eerste keer, twee jaar geleden was het naar mijn idee iets te laat en vorig jaar was het gewoon perfect. Ik ben daar heel enthousiast over, ook heb ik gehoord dat Acorn wat meer over de brug moet komen. Maar mocht het budget gesloten moeten worden dan ben ik zelfs bereid om daar wat meer in te stoppen omdat ik daar toch ook weer wat meer uit krijg qua omzet. Ik vindt de prijzen best aardig zoals ze nu gelden maar als iedereen wat meer zou betalen denk ik dat het voor iedereen succesvol is geweest.

Tot slot, wat zijn de toekomst plannen?

Jammer genoeg is dat voor ons een korte termijn, omdat Acorn ons ook geen soelaas biedt om verder te kijken, dan de komende nieuwe computer. Voor ons is belangrijk zoveel mogelijk klanten en zoveel mogelijk contacten. Zowel dat wij waardevol zijn voor de klanten en zij omgekeerd voor ons.

Frank bedankt voor het gezellige uurtje en tot ziens op de Acorn Expo. Desk is ook dit jaar weer ruim aanwezig op de derde Expo in Nieuwegein.