Net.Nieuws
de vaste Internet rubriek verzorgd door Ferdinand Veldmans

De doemdenkers hadden weer vrij spel de afgelopen maanden. Eind vorig jaar werd al bekend dat Digital zijn Semiconductors afdeling afstond aan chipsgigant Intel.

Begin februari werd daar nog het bericht aan toegevoegd dat een groot deel van het 20 man sterke StrongARM team in Austin niet mee wilde naar Intel, maar ervoor koos naar de consultance afdeling van het bedrijf Cadence te gaan of naar een andere Intel concurrent. Het StrongARM team in Palo Alto blijft deel uit maken van Digital, maar verlegt de aandacht naar de Alpha processor (die nu dus eigendom is van Compaq aangezien zij Digital hebben overgenomen).

Dus het was zeer de vraag wat Intel met de StrongARM ging doen nu er vrijwel geen engineers meer over waren. De pessimisten onder de netgebruikers voorspelden al dat we nu nooit meer boven de 300MHz zouden uitkomen. Terwijl de Alpha (die ook door Digital wordt gemaakt) ondertussen op 667MHz zit!

Maar goed, Intel kwam met het geruststellende bericht dat ze een overeenkomst hebben gesloten met ARM om zowel de ontwikkeling als de productie van de StrongARM voort te zetten. De techniek achter de StrongARM is ook bij ARM zeer goed bekend en Intel heeft meer dan genoeg kennis en mankracht om het snel op te pikken en ons als Acorn gebruikers ook de volgende eeuw in te helpen.

De deal tussen Intel en Digital moet overigens nog steeds goedgekeurd worden door de Amerikaanse overheid (de Federal Trade Commission).

Digital lanceerde onlangs nog wel de SA1500, een processor die slechts 0.5W consumeert bij 150MHz en een topsnelheid heeft van 300Mhz (en een verbruik van 1.6W). Zoals bekend kan deze chip niet gebruikt worden in de RiscPC II, maar wellicht wel in een mogelijke opvolger voor de A7000(+). In ontwikkeling zijn verder de SA1101 en de SA1501 die bij kloksnelheden tot 200MHz al met 250mW genoegen nemen. Nog even ter vergelijk: die nieuwe Alpha verorbert op 667MHz de exorbitante hoeveelheid van 22W...


De hoeveelheid bedrijven die een licentie heeft op ARM processoren is trouwens indrukwekkend. Een van die bedrijven is Cirrus en zij hopen met behulp van een nieuw IC ook hun deel te krijgen van de groeiende markt voor kleine consumentenapparaten zoals set-top boxen en netwerkcomputers. De kern van dit nieuwe IC zal gevormd worden door de ARM7500FE met ondermeer ondersteuning voor Java en CD kwaliteit geluid.

Een andere licensee is Philips die in zijn nieuwe "smartphone" (de Illium Synergy) een ARM7100 gebruikt.

De telefoon werkt met het operating systeem van Psion, EPOC32, heeft een 640x200 drukgevoelig scherm en een gewicht van 377 gram. De ARM7100, die slecht 66mW verbruikt moet ervoor zorgen dat de telefoon een aantal weken gebruikt kan worden zonder de batterij bij te laden. Het apparaat moet aan het einde van dit kwartaal beschikbaar zijn.

Er komt trouwens ook een ARM in een mini-PDA (Personal Digital Assistant) die beschikbaar komt voor de Sony Playstation in de vorm van een geheugenkaart. Het is bedoeld voor persoonlijk gebruik en heeft een 32x32 LCD schermpje, een speakertje en 6 toetsen. Hij kan standalone gebruikt worden, maar software wordt via het geheugenslot van de Playstation vanaf CD gedownload.


Acorn zit ondertussen ook niet stil. De ontwikkeling van de nieuwe RiscPC - die trouwens standaard met 2 DIMM sockets komt, waarvan 1 gevuld met 32MB SDRAM, maar dat terzijde - ligt voor zover bekend slechts iets achter op schema (verwachte verkoopdatum is nu augustus/september) en op het moment dat u dit leest is als het goed is de nieuwe webbrowser met Java uitgebracht. Van de webbrowser kon de voortgang worden bijgehouden doordat Acorn nieuwe beta versies steeds op hun website zette.

Met Java was dat niet het geval (mocht niet van Sun) en daardoor zal de commerciële release ervan een grote stap voorwaarts zijn. Alleen de graphics code schijnt ten opzichte van de beta al met een factor tien versneld te zijn en de release bevat nu ook een beta van een Just In Time compiler (JIT), die ervoor zorgt dat Java code nog sneller draait.

Ook wordt een deal verwacht met een belangrijke speler op de gamesmarkt over de productie van ongeveer 15 grote games voor het Acorn platform, draaiende op de A7000+ of hoger.


Vorige maand berichtte ik al van een nieuwe versie van Sibelius. Inmiddels is ook de naam bekend: Sibelius VMP, waarbij dat laatste staat voor Virtueel Manuscript Papier. Het bevat alle functionaliteit van Sibelius 7 met daaraan toegevoegd nog een hoop nieuwe features, waaronder plug-ins en door de gebruiker te definiëren mogelijkheden. Nog dit jaar moet er een release uitkomen.


Twee van de weinige vervelende eigenschappen van RISC OS zijn het ontbreken van lange bestandsnamen en de limiet van 77 bestanden per directory. Het eerste probleem kan opgelost worden door het gebruik van LongFiles. X-Files en raFS kunnen beide problemen aan. Om met de eerste beginnen, onlangs is LongFiles 2 gereleased (http://www.tribbeck.com/).

Deze is compleet vanaf nul geschreven en heeft ondermeer een frontend om LongFiles toe te voegen aan of te verwijderen van filing systems. Bestaande LongFiles bestanden worden automatisch omgezet naar het nieuwe formaat. Van dezelfde URL is trouwens ook een eerste release van VoiceCon te downloaden. Een programma dat in samenwerking met een VTi/Argo SoundByte recorder, of een NorthWest SEMERC ReSound sampler aan spraakherkenning doet. Het draait vanaf de A7000. Het lijkt me leuk eens van iemand hier de eerste resultaten van te horen.

Als u wel eens last hebt van !!!!!!!Z! bestanden zonder bijbehorend jpt(c)_ bestand dan moet u maar eens naar LongFsCheck (http://www.statto.home.ml.org/) kijken. Als u het ook niet snapt gebruikt u toch ook net als ik X-Files...

Echter, sommige mensen hebben ook weer problemen met X-Files omdat dat een image filing system is. Dat wil zeggen dat alle bestanden en directories in 1 groot bestand worden opgeslagen. SparkFS is bijvoorbeeld ook een image filing system. DOSFS ook (een DOS diskette wordt als 1 grote file geopend). Een nadeel van een image filing system is dat als die ene image file beschadigd raakt, er een grote kans is dat alle bestanden erin verloren gaan.

Maar goed, een alternatief voor X-Files is raFS (http://home.augsburg.baynet.de/richard.atterer/).

Dit laat ook een onbeperkte hoeveelheid bestanden per directory toe en lange bestandsnamen, maar slaat alle bestanden los op in een slimme directorystructuur. Mocht er dus iets mis gaan met het filing system dan zijn de originele bestanden in ieder geval nog te achterhalen, op een vergelijkbare manier als de kort/lange bestandsnamen onder Windows 95. De auteur raadt mensen die raFS al gebruiken ten sterkste aan de nieuwste versie (1.11) te installeren.


Om even bij de filing systemen te blijven, op http://www.argonet.co.uk/users/glover/ is versie 1.00 te krijgen van MavicaFS. Dit is een programma dat de foto's op diskettes van de Sony Mavica digitale camera kan omzetten naar standaard JPEG's of RISC OS sprites. De JPEG's die de camera aanmaakt zijn namelijk niet te lezen door Paint, Draw, of ChangeFSI. Het programma is shareware en nu verkrijgbaar zonder handleiding, die later op dezelfde URL beschikbaar zal komen.


Van de JPEG'jes stappen we over op de GIF files. Het populaire programma InterGif (http://www.ant.co.uk/~peter/software/intergif.htm) heeft nu versie 6.03 bereikt. Verbeteringen zijn ondermeer de ondersteuning van "deep sprites", een icon op de iconbar, invoer via ChangeFSI en een animatiespeler.

En uiteraard zijn er weer de nodige zespotige beestjes platgeslagen...


Artworks is een van de weinige programma's waar door andere mensen meer aan wordt gedaan dan door de makers. Denk daarbij aan de plug-ins zoals Arranger en hoe ze nog meer mogen heten. Astute Graphics (http://www.astutegrfx.demon.co.uk/) brengt nu het programma Phantasm uit, dat het mogelijk maakt Artworks kleuren tabellen aan te passen. Dat klinkt simpel, maar de effecten die bereikt kunnen worden zijn verbazingwekkend (voor Artworks tenminste). Om er een paar te noemen: transparantie, het faden naar een bepaalde kleur, aanpassing van lightness en contrast en meer. Het lijkt me zeker geen verkeerd onderwerp om eens een artikel aan te wijden. Vrijwilligers? :-)


Interessant voor mensen die nog niet beschikken over een C compiler is mogelijk lcc. Een compiler die op dit moment geport wordt naar de ARM. De back-end, het gedeelte dat de eigenlijke machinecode aanmaakt, is natuurlijk specifiek voor de Acorn.

Volgens de auteur is lcc veel sneller dan GCC en heeft het minder geheugen nodig. Ook schijnt het stabieler te zijn dan EasyC. Voor iedereen met een kleine beurs en/of weinig geheugen is het wellicht aardig om eens te kijken op http://www.geocities.com/SiliconValley/Lab/4330/lcc.html.


U vroeg zich wellicht af wanneer de spellen aan bod zouden komen. Slaat u gerust deze paragraaf over en u bent er...

Dan kan ik het nu nog even hebben over StrongBS 2.10beta. Een programma waarmee je op meer dan 80 verschillende manieren BASIC files een kopje kleiner kunt maken. Het heeft verder ondersteuning voor libraries en overlays en kan absolute files aanmaken. De lijst van features beslaat vervolgens nog een aantal punten. Lees het maar eens rustig na op http://www.geocities.com/SiliconValley/Heights/7423/ zou ik zeggen.


Nu over naar de broodnodige ontspanning. Laten we eens beginnen met een maand oude koe uit de sloot te vissen. Artex Software is bezig met TEK, een strategisch spel dat een betere gameplay belooft dan Command & Conquer en gemaakt met een voor de Acorn wereld ongekende professionaliteit.

De features alleen beslaan al 2 A4tjes. Het is nu voor ongeveer 20% gereed, maar Artex verwacht in de zomer dat dicht naar de 100% opgetrokken te hebben. Een voorproefje daarvan is hieronder te zien.

Het grafische adventure Ankh (zie hieronder) van dezelfde makers zou rond deze tijd al in de winkel moeten liggen. Het is een spel dat speelt in het oude Egypte met hoge resolutie graphics, animaties en muziek vanaf CD. Artex is duidelijk een van de weinig bedrijven die de Acorn spelmarkt eens serieus neemt. Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen...

Een spel dat geen introductie meer behoeft is natuurlijk Doom. Eindelijk is dit spel voor de Acorn verkrijgbaar dankzij R-Comp Interactive (http://www.arsvcs.demon.co.uk/leisure/index.html). Het spel wordt geleverd op 3 CD ROM's met Ultimate Doom, Doom 2, Doom 2 Master Levels en nog een slordige 3000 extra Doom levels. En natuurlijk de Acorn Doom player (die dus de standaard WAD files aan kan). De maximum haalbare resolutie wordt op dit moment beperkt door de RiscPC hardware. Kijk, dat is nu de juiste aanpak...


De afgelopen maanden zijn er een aantal Acorn Games sites bijgekomen. Een daarvan is Acorn Arcade (http://www.argonet.co.uk/acornarcade/) die nu ook de officiele homepage bevat van RailPro, dat onlangs versie 1.4 bereikte. Vanwege gezondheidsredenen heeft de auteur de ontwikkeling van het programma gestopt en wordt alles wat met RailPro te maken heeft afgehandeld door de webmaster van Acorn Arcade.

Een tweede nieuwe site die zich bezig houdt met spelletjes op de Acorn is Acorn Gamer (http://www.markgf.demon.co.uk/acorngamer/) die vooral opvalt door zijn professionele uiterlijk. En ook Acorn Gaming 1998 (http://www.argonet.co.uk/users/kvap.spence/) is wellicht de moeite van het bezoeken waard.


VOTI (de makers van het geweldige spel Super Foul Egg) werkt op dit moment aan een nieuwe budget release genaamd SunBurst. Het speelt zich af in de ruimte en op het eerste gezicht lijkt het een beetje op Elite. Details volgen later.


De freeware games groep ARM'd & Dangerous (http://www.argonet.co.uk/armdanddangerous/) maakte twee nieuwe releases bekend. De eerste is Kryten98 en de tweede is een demo versie van Groundhog. Verder hebben ze nog een aantal spelletjes in ontwikkeling. Details hierover zijn te vinden op hun homepage.


Dat was het weer voor deze maand. Als u niet in slaap bent gevallen aan het einde van dit artikel, dan ben ik het wel, aangezien het al weer veel te laat is. Maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... ;-)