en De IIC bus alweer
dit deel weer door Jan Blok

De vorige keren ging over hoe de IIC bus werkt. Dat moet nu maar duidelijk zijn en dus gaan we hem nu laten werken.

Ik heb al eens eerder opgemerkt dat dat eerder gezegd is als gedaan. Want wat moet je nu toch laten werken. Het hangt er nogal vanaf wat je wilt en wat je kunt. Als je niet al te veel kunt maar wel veel wilt zul je eenvoudig moeten beginnen en dat uitbreiden. Daarvoor dient deze rubriek en de bijeenkomsten in Den Haag kunnen er ook toe bijdragen dat kennis en kunde worden vergroot.
Nogmaals, ik heb weleens de indruk dat men komt om de spectakulairste dingen te aanschouwen. En dan wat teleurgesteld zijn. Ik wil alleen als katalysator dienen. Breng je eigen produkten mee en kijk de kat niet uit de boom. En als je geen eigen produkt hebt, verzin iets of laten we het er eens over hebben. Goed dan, wat nu.
Een LCD display aan de bus !

Wat is een LC display?
De letters LC staan voor Liquid Cristal. Dat is een techniek waarbij kristallen van weet ik niet zo gauw al dan niet zichtbaar gemaakt worden. Dat zichtbaar maken is een ingewikkeld proces en wordt gedaan door een controller waar we ons dus geen zorgen over hoeven te maken. Het gaat over de aansturing van de controller. En die gaat via een tussenstap over de IIC bus. Deze displays zijn gemakkelijk te koop dus het hoeft voor niemand een probleem te zijn het volgende zelf op te zetten. Genoemde tussenstap is de parallel In/Out chip PCF8574. En vandaar verder naar de HD44780, zijnde de controller voor het scherm. Die controller zit volgens mij op alle LCD dingen.

PCF8574 bordje.
Een oud spreekwoord zegt dat, als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Zo ook hier. Voor allen die dolgraag een poort aan de bus willen hangen maar die nogal opzien tegen de uitvoering daarvan, heeft Elektuur juist deze maand een printje uitgebracht met zo'n chip erop en nog wat ander materiaal zodat het werken ermee uiterst komfortabel wordt. Aan dit bordje wordt weer de LCD controller gehangen.

Dan nu letters op het


Er is heel uitdrukkelijk gekozen voor een byte data en een byte voor control. Dus twee poorten! De reden is simpel: Alles via 8 bit versturen is veel ingewikkelder. Op het bovenstaande is nog wel wat aan te merken. Dat weet ik heel goed maar echt verkeerd is het ook weer niet. In elk geval zet het twee tekens op het scherm. Dat is niet veel maar het is ook alleen bedoeld om aan te geven hoe een en ander in zijn werk gaat. Hierover volgende keer meer want er is nog iets.

Karretje.
Een vorige keer heb ik iets gezegd over een karretje dat met deze techniek moet gaan rijden. En dat is nu in een spannende fase beland. Want wat is er aan de hand? Al eens eerder heb ik gezegd dat met oud materiaal ik iets aan het opzetten ben tot leering ende vermaeck van mijzelf en van mijn kleinzoon. Dat is in een versnelling geraakt omdat mijn werkgever zo vriendelijk was - nou ja zeg, ik ken die jongens erg goed - wat afgedankt materiaal in de schrootbak te gooien.

In dit geval dus een drietal rollenpompen.
Wat dat zijn doet hier niet zoveel terzake maar ik beschik nu over prachtige motoren, tandwielbakken -moeten omgebouwd worden- en controllers voor de tachogeneratoren en motoren. Zelfs de dokumentatie en de specificaties heb ik achterhaald. Gelukkig heb ik niets gekocht want als ik dat alles zo zie zou ik heel wat lastige vragen hebben voor de leverancier.

Op dit moment denk ik dat de snelheid tussen 3% en 100% regelbaar is; zonder de belasting al te veel te pesten. Bovendien ben ik van middag naar de Quartel geweest. Dat is naar eigen zeggen zo ongeveer de grootste modelbouwer op het gebied van vliegtuigen, auto's en schepen van Nederland. Die zitten hier vrij letterlijk om de hoek. Toen ik vertelde waarvoor ik kwam en ze doorhadden dat ik serieus was, was hun antwoord: 'Vergeet het maar'. Prompt kreeg ik een uitgebreide motivatie van hun stelling die erg geloofwaardig overkwam. En ik er een probleem bijhad. Nu even niet lachen: met hun accu's kun je wel vliegen maar niet rijden. De geïnteresseerden leg ik het wel eens uit; kom naar Den Haag...

In elk geval laat ik me niet ontmoedigen. With a little help of my instrumentmakers friends komt het best voor elkaar. QED zoals op een van de apparaten op de afdeling staat.

Genoeg voor het moment. Tot ziens en als je niet kunt komen --> j.m.blok@kader.hobby.nl