Joypad Interface
waarmee Jos Ulijn weer eens aan de games verslingerd is

In de 19-09 (oktober) uitgave van de *asterisk heb ik je kennis laten maken met de JoyPad interface, uitgebracht door Paradise Group Ltd (http://www.paradise-uk.net/). Het werd een reportage uit de eerste hand: ik had me zelf net zo'n interface aangeschaft, en de aanschaf van een (Sony) joypad erop laten volgen. Ik heb mijn ervaringen aan Ian Jeffray <mailto:ian@jeffray.co.uk> voorgelegd en van hem de aanwijzingen gekregen, waar ik verder mee kon.

Het blijft lastig, het schrijven over spelletjes of, zoals nu, over nuttige hardware - het is bijna niet te doen! Want zeg nu zelf: is het spelen zelf niet veel leuker dan het lezen erover?... Zo gingen vele kostbare momenten voorbij aan de beste intentie: het gebruik van de joypad verder uittesten, en ging alle aandacht voluit naar het spel. Wat je nu leest is dan ook het product van uiterste zelfbeheersing! Genoeg onzin verkocht; nu gewoon aan het werk.

Een lekker grote scherm-mode gekozen, de editor !StrongEd opgestart.
Want ik wil

Mijn eerste pogingen om zelf de aansturing in te passen, mislukte liederlijk. Ian Jeffray gaf me in een e-mail reactie de sleutel tot het mysterie:

>*JoyKeysEmulateKey 9 79
>*JoyKeysEmulateKey 10 104
>*JoyKeysEmulateKey 11 97
>*JoyKeysEmulateKey 12 66
>That example sets up (button 9) to be the ' key (79)
>and down (button 10) to be the / key (104)
>*help JoyKeysEmulateKey
>That should give a little more info... ;-)

Over die waarde van de key (toets) had ik me eerder al verbaasd:

> >I wonder why all values in the module help info differ "one" from the
> >"keys" values, given in the BBC Basic Reference Manual:
> >The BBC Basic Reference Manual e.g. states "Z -98"
>The BASIC manual you will find says all key values are negative. So,
>if you do you will see it says "97" which is the value we use. :-)

Waarden die na het indrukken van een toets worden doorgegeven, zijn negatief - en inderdaad: in !StrongED (in BASIC mode) de regel ingevoerd

PRINT NOT -98

en hasta la vista: 97!

Gewapend met die kennis aan de slag. Niet dat zulks genoeg is: ik heb nog nooit eerder een Obey file aangemaakt, en bv. vergeefs gezocht wat in een Obey file als REMark dienst kan doen, zodat ik kan toelichten welke waarden staan voor welke toetsindruk... Dan toch, al uitproberend, de besturing van Quake voor mekaar gekregen. Hoe?

In het bestand "id1.config/cfg" in Quake wordt beschreven welke toetsen allemaal worden uitgelezen. Da's handig. De applicatie JoyPad aangeroepen - die helpt me immers aan de nummers van de 8 besturingsmogelijkheden (de "button" waarden dus) - twaalf eigenlijk: de 4 windrichtingen, zoals al genoemd in het aangehaalde e-mail van Ian. In het BBC Basic Reference Manual de "key" waarden opgezocht. Uiteraard ondertussen uitgeprobeerd wat ik nu eigenlijk met al die knoppen wilde: ik kan nu zelf immers aan al die bedieningsknoppen zelf een functie geven. Alle waarden weggeschreven in een JoyKeyCode Obey file. De JoyPad en JoyKey module naar de !Quake applicatie gekopieerd. En ja hoor, na enige rariteiten werkte het zoals ik dat wilde!

Blijft: het wennen aan de bediening: eenmaal gewend aan een joystick is spelen vanaf het toetsenbord wennen! Maar dan naar een joypad is hetzelfde proces!

Blijft ook: de technische kant: dat gesleep met die modules: dat moet echt anders kunnen! Complicerend is dat van beide modules er een "Solo" en "Duo" versie bestaat, die je niet door elkaar moet gebruiken! Het mooiste zou zijn dat het gebruik van de !JoyKeys applicatie een Obey file oplevert - wat ook de bedoeling is van de auteur van Paradise. Helaas, andere prioriteiten... Dus zelf doen - ook wel heel leerzaam.

En aantrekkelijk voor onze redacteur: genoeg stof voor een afsluitende aflevering over de JoyPad interface - als ik er tussen het spelen door aan toekom...

Reacties? Commentaar? Ik hoor ze graag: josulijn@tiscali.nl

Jos Ulijn