Virtual helpdesk
een voorstel van Jos Ulijn

Gezocht:
beheerder VVV M/V, voor enkele uren per maand.

Maar dan anders: VVV staat hier voor Vaak Voorkomende Vragen (beter eigenlijk dan FAQ: Frequently Asked Questions!).

We kennen het allemaal. Een onbekende kreet die je tegenkomt. Een slimmigheid in een toepassing die je niet kunt vinden of toepassen. RISC OS 3.1 - wanneer is dat ook weer uitgebracht.

In de Acorn nieuwsgroepen is de Acorn FAQ lijst een begrip; Paul Vigay is de man die 'm nu actueel houdt. Paul Beverley, die maandelijks de Archive Magazine uitbrengt doet iets soortgelijks, in de rubriek Archive-Online Offline! Zoeken naar een item doe je vervolgens d.m.v. een applicatie en de Archive CD met jaargangen Archive.
Paul en Paul zijn Britten - en inderdaad: de FAQ is in het Engels. Vertalen is lastig: op welke punten wordt de FAQ vernieuwd. Dan wel: welke vragen en antwoorden laat Paul 2 de revue passeren? En wellicht willen wij ook heel andere dingen weten.

Ooit heb ik het gewaagd, een soort data bestand te willen bijhouden van wat we als leden in huis hebben aan

De applicatie !Sick van Matthias Seifert heb ik in dat verband ten tonele gevoerd (zie *Asterisk december 2001).

Ik meldde dat voorstel tijdens de vorige RvA. Unaniem raadde men het me af dan wel werd me veel sterkte gewenst. Een ondoenlijke en massale klus. Ik stelde ervoor in de plaats de bereidheid, gaandeweg een FAQ samen te stellen. Mijn HardDisc4 staat vol met dergelijke dingen: een vliegende kraai vangt altijd wat. Om dat echter systematisch bij te houden is evengoed een hele klus. Ik moest deze RvA dan ook melden dat het vooral bij goede voornemens was gebleven.

Onze RvA kent wijze en slimme mensen. Zo ontstond het volgende plannetje.
Op onze website komt een virtuele Helpdesk. Als je iets wilt weten of iets niet snapt (uiteraard in enige relatie met ons bestaansrecht: Acorn / RISC OS computers en hun toepassingen) dan kunt je daar je vraag stellen. Je moet daarbij wel zelf een categorie aangeven. Het berichtenverkeer op Aconet heeft al zo'n indeling in categorieën. Er zou dus een menu-knop bij moeten komen die deze indeling aanbiedt en registreert. Wellicht moet daar nog een onderverdeling op volgen (te vinden in de FAQ van Paul Vigay of de diverse RISC OS portals (RISC OS toegewijde web sites).

De vraag wordt langs de Aconet categorie indeling op het Aconet gepresenteerd, met de sub indeling als (onderdeel van de) vraagstelling. Bijzonder is dat het Aconet regelmatig wordt bezocht door lieden die uitermate deskundig zijn - en bereid dat ook in de praktijk te brengen, zo blijkt uit hun doorgaans voortreffelijke uitleg. Zo krijgt de vraagsteller zijn antwoord terug. Hij weet zich rijk met de verkregen wijsheid.

Maar dan komt het. De rijkdom groeit naarmate je dit systematisch bundelt. Moeilijk is dat niet. Wel moet je voldoende gevoel voor systematiek hebben om zo'n bestand inzichtelijk en toegankelijk te houden. Je snapt het al: jou hebben we daarvoor nodig. Hartstikke goed dat je dat op je wilt nemen. En daar vervolgens over contact wilt opnemen met mij of iemand van het landelijk of regionaal bestuur.

Dat hoeft niet onmiddellijk. Het idee is net bij onze webmaster Matt Henriks en bij de sysop van Aconet, Frank de Bruijn, gelegd. We kunnen het dan wel leuk bedenken, zij moeten de uitvoerbaarheid bekijken en het vervolgens ook, samen met jou, uitvoeren!

Dan toch zit ik nu al bij de telefoon, bel ik extra vaak bij Aconet in en haal ik extra vaak mijn e-mail op; ik hoor graag van je.

Jos Ulijn
Aconet 77:8500/203.16 (boss: BBS "De Randstad" tel. (070) 3557975

josulijn@tiscali.nl
tel.: (053) 477 98 23